ΑΓΩΓΉ ΜΗΔΈΝ.
Όσοι σπουδάζουν τα λεγόμενα θρησκευτικά ή χριστιανικά ή θεολογικά ή εκκλησιαστικά γράμματα έχουν μάθει ότι ο Θεός, ο Χριστός, η ο Τριαδικός Θεός είναι Παιδαγωγός. Όλες οι ιερές Γραφές σκοπό έχουν να παιδαγωγήσουν τον άνθρωπο, ώστε ο άνθρωπος να είναι σε πλήρη συμφωνία, και αρμονία με τον ίδιο τον άνθρωπο. Εννοείται ότι πρωτεύον είναι να είναι σε συμφωνία με το Θεό.
Πρώτα όμως ο άνθρωπος πρέπει να αποδεχτεί τον νόμο του Θεού που τον εκφράζουν οι Γραφές. Ο Θεός δεν έχει ανάγκη τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος το Θεό. Από τη Γραφή γνωρίζουμε ότι Ένας είναι ο παιδαγωγός. Ένας είναι ο Καθηγητής και ο Διδάσκαλος, δηλαδή ο Χριστός. Οι καλούμενοι καθηγητές του κόσμου [οι γιατροί του κόσμου ας δεχτούμε ότι κάτι προσφέρουν] σήμερα δεν αποδέχονται τον Ένα και Μοναδικό Καθηγητή, αλλά μάλλον τον έχουν απορρίψει.
Όλοι έχουν χρέος [προκειμένου να ωφελήσουν τον κόσμο] να υποταχτούν ως εθελοντές, στο παιδαγωγικό του σύστημα και να τηρηθεί το πρόγραμμά του προκειμένου να καρπωθούν τις όποιες απολαβές και τα οφέλη σε ετούτη τη ζωή, μα και στην άλλη. Έχει πολλά μαθήματα αγωγής η Σχολή του Θεού όπως, το μάθημα της Αγάπης, της Πίστεως, της Ταπείνωσης, της Υπομονής, της Ελπίδας, της Μετάνοιας, καθώς των αρετών, των αξιών και πάρα πολλά άλλα. Όλα τα δίδακτρα, οι ώρες διδασκαλίας κλπ, προσφέρονται δωρεάν. Από τα πολλά, έχει και ένα μάθημα που το λέγουν Μετάνοια [εσωτερική διεργασία] και στην εκδήλωσή [εξωτερίκευση] του συγχώρηση. Να εξηγήσουμε ότι τα μαθήματα αυτά δεν έχουν σχέση με την φύση, τις τέχνες κλπ, αλλά μόνο με τον άνθρωπο και ειδικά την ψυχή, το πνεύμα, το νου, τις αισθήσεις, τα συναισθήματα κλπ, για την ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων, καθώς και με το Θεό.
Όπως ο καλός μαθητής, ή σπουδαστής, ή φοιτητής, εμπεδώνει την επιστήμη, ή την τέχνη που σπουδάζει ή θεωρητική είναι, ή πρακτική, έτσι και ο καλός χριστιανός πρέπει να εμπεδώσει αυτό το μάθημα της συγχώρησης, να γίνει ειδικός, ώστε να το μεταδώσει με το παράδειγμά του στην καθημερινότητα στους συνανθρώπους του, που πιθανόν να το αγνοούν, ή στις άλλες γενιές, στους βιολογικούς απογόνους του κλπ, να το μιμηθούν και να το αντιγράψουν. Όλα τα μαθήματα καθώς όλοι γνωρίζουμε έχουν τον θεωρητικό και τον πρακτικό κύκλο.
Η Εκκλησία του Χριστού αφού προηγήθηκε η θεωρητική ολοκλήρωση του μαθήματος στην Μετάνοια και την Συγχώρηση, μας το περνάει έπειτα και στην πρακτική ας πούμε εξάσκηση. Αυτή τη μέθοδο, η εκκλησία την επαναλαμβάνει σαν άσκηση ετοιμότητας κάθε χρόνο. Διά να μην το ξεχάσουν οι μεγαλύτεροι, αλλά να το μαθαίνουν και οι νεώτεροι χριστιανοί στην πράξη.
Στα πνευματικά οι νεώτεροι χριστιανοί ξεχνούν εύκολα, χαλαρώνουν, αδιαφορούν κλπ, ενώ σε οτιδήποτε αφορά υλικό μέρος έχουν μεγάλη ικανότητα μνήμης κλπ. Η άσκηση ετοιμότητας συγχώρησης γίνεται κάθε χρόνο την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, την Κυριακή της Τυρινής ή τυροφάγου, καθώς και τις επόμενες πέντε Κυριακές [Α, Β, Γ, Δ, Ε, νηστειών] στον εσπερινό της Αγάπης ή της Συγχώρησης όπως λέγεται.
Πάμε παρακάτω. Στον άνθρωπο έχει δοθεί η γνώση του καλού και του κακού. Το πρώτο έχει μέσα περιεχόμενο ή γέμιση, όλες τις αρετές ιδίως την Ταπείνωση. Στην ενσάρκωση του Χριστού, μία εικόνα την επιγράφουμε Άκρα Ταπείνωση, που [η ταπείνωση] όσο ακραία λειτουργεί και εκφράζεται, τόσο ωφέλιμη είναι. Το δεύτερο [το κακό] ο διάβολος το μετάλλαξε σε Υπερηφάνεια ή Εγωϊσμό [είναι ένα πάθος ακραίως εξειδικευμένο] όπως πιο εύκολα το αναφέρουμε στις συζητήσεις. Στην δεύτερη περίπτωση όσο πιο ακραία συμπεριφέρεται ο άνθρωπος, τόσο βλαπτικός γίνεται, και για τον εαυτό του, και για τους άλλους. Σήμερα σε όλους είναι γνωστό η κόκκινες γραμμές. Το κακό πρέπει να το θεωρήσουμε κόκκινο [που ακολουθεί το αποτέλεσμα] και γραμμή που αν πλησιάσουμε [λόγω της κόκκινης φλόγας που παράγει οποιαδήποτε καύση] θα καούμε.
Πάμε παρακάτω. Ο χριστιανός σε μεγάλο ποσοστό σήμερα είναι, επιλεκτικά, μάλλον βολευτικά, ταπεινός στα λόγια, υποκριτής, και φοβερά εγωϊστής. Η ενημέρωση περί της συγχώρησης, η παράκληση, η σύσταση, η εντολή, του νόμου του Θεού έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Γνωρίζουμε ιστορικά ότι υπάρχουν πρότυπα και παραδείγματα ανθρώπων σαν τον καθένα μας, συγχώρησης αρχής γενομένης από τον Χριστό, τους Αποστόλους και τους Αγίους στην ιστορία του Χριστιανισμού. Η Σχολή του Θεού έχει πολλές πρωτοτυπίες μάθησης και διδασκαλίας. Ταυτόχρονα είσαι μαθητής, είσαι και βοηθός καθηγητής. Σε ότι ανώτερο [ενώπιον του Θεού Πατέρα και καθηγητού] είσαι μαθητής, σε ότι κατώτερο [ενώπιον νεωτέρου, άπειρου κλπ] είσαι καθηγητής. Είναι σαν μία παγκόσμια παράσταση με διαρκεί εναλλαγή των δύο αυτών ρόλων, και ανδρών και γυναικών. Ο μοναχός στο Μοναστήρι περνά από πολλά διακονήματα και εξειδικεύεται [ας πούμε] σε πολλούς ρόλους. Το παιδαγωγικό πρόγραμμα [της εκκλησίας] επιμένει να σε ενημερώσει, ώστε να εμπεδώσεις, να συνηθίσεις, να αποκτήσεις ευλογημένες συνήθειες, ώστε κάποτε να καταλάβεις το πνευματικό σου συμφέρον, καθώς και το κοινωνικό κλπ, διότι η τριβή μέσα στην κοινωνία των ανθρώπων τους φθείρει περισσότερο ή λιγότερο όλους, ανάλογα με τη συμμετοχή τους.
Κάθε ημέρα στη ζωή μας προσθαφαιρούμε γνωστούς, φίλους, αντιπάλους, εχθρούς κλπ. Αυτό συμβαίνει ή εν γνώση μας ή εν αγνοία μας. Πολλές φορές ένα απλό συγγνώμην είναι αρκετό να μας επαναφέρει από την αταξία στην τάξη, στις σχέσεις μας με τους ανθρώπους. Είναι πάντως αναγνώριση λάθους, επιπολαιότητας, ανευθυνότητας κλπ. Η αιτία είναι τα πάθη που φωλιάζουν μέσα μας. Η Ταπείνωση ή ο Εγωϊσμός θα επικρατήσει μέσα μας;
Επιβάλλεται συμμετοχή και αρχή στο πρόγραμμα της ταπείνωσης πρακτικά. Διότι κάποιο πάθος διατάραξε την ισορροπία στην καθημερινή συμπεριφορά μας και στην ψυχολογία μας. Επομένως χρειάζεται, μάλλον επιβάλλεται αποκατάσταση της ταραχής, και λύση του προβλήματος που δημιουργήθηκε στις σχέσεις των ανθρώπων. Πρέπει όμως φίλε μου, να αναγνωρίσεις τα λάθη σου και να τρέξεις στο ναό διά να αποκαταστήσης προσωπικά με τον πλησίον σου, την όποια διατάραξη της ισορροπίας στις σχέσεις σου. Ή εν γνώσει σου δημιούργησες κάποιο πρόβλημα [με τον κάθε πλησίον σου] ή εν αγνοία σου. Ο Χριστός είπε: αν έχεις κάτι κατά του αδελφού σου, ή αν εκείνος έχει κάτι εναντίον σου, να τρέξεις εσύ πρώτος να συμφιλιωθείς μαζί του, διά να επέλθει η ομαλή επικοινωνία στη ζωή σας, διότι θέλεις δεν θέλεις, σε ετούτη τη ζωή, αυτός ο άνθρωπος δοκιμάζει εσένα, και εσύ δοκιμάζεις αυτόν. Διότι αν ο πλησίον σου δεν χωράει στην καρδιά σου, τότε ούτε ο Θεός έχει τόπο μέσα σου.
Παρακάτω δεν έχει, το επόμενο είναι [δική σου ευθύνη] και πρέπει να σηκωθείς να πας στην εκκλησία να συγχωρήσεις για να συγχωρηθείς με τους ανθρώπους που καθημερινά συναναστρέφεσαι διότι ή εσύ βλάπτεις αυτούς, ή αυτοί βλάπτουν εσένα. Στη ζωή μας πολλές συναλλαγές [ιδίως άδικες] κάνουμε στη ζωή μας με τους ανθρώπους οι οποίες μας βλάπτουν. Χρειάζεται άμεση αποκατάσταση και επιστροφή στο καλό παρελθόν.
Με αυτούς ήσουνα χθες, με αυτούς είσαι σήμερα, με αυτούς θα είσαι αύριο και κάθε επόμενη ημέρα, και κάθε επόμενο χρόνο, και όσο θα είμαστε ζωντανοί εδώ στη γη. Αυτό είναι επιτακτική κατανόηση και ανάγκη όλων μας. Δεν υπάρχει ανθρώπινο παρακάτω αδελφέ. Στο κάθε παρακάτω θα είναι πάντα παρών η Χάρις του Θεού, Αμήν. Εσύ έχεις χρέος να ακολουθείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου