ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ.
Ευαγγέλιον κατά Λουκάν κεφάλαιον ΙΘ' στίχοι 1 - 10.
Ο Ζακχαίος αρχιτελώνης στο αξίωμα και άνθρωπος μεσήλικας και πάνω, κοντός στο ανάστημα, ήθελε να ιδεί τον Ιησού. Λόγω της εργασίας του ήταν γνώστης απάντων των κοινωνικών ζητημάτων στην πολυφυλετική Ιουδαία τότε των εθνών. Ως άνθρωπος είχε προβληματιστεί στα ζητήματα περί πίστεως. Είχε γνώση περί του προσώπου του Ιησού και διά όλα τα διαδραματιζόμενα γεγονότα στην Ιουδαία. Είχε και εσωτερικές πνευματικές αναζητήσεις όπως κάθε άνθρωπος, και άρχισε να ενδιαφέρεται περί του Ιησού. Έμαθε ότι ευρίσκεται στην Ιεριχώ και από που θα περνούσε, έτρεξε νωρίτερα και ανεβαίνοντας επάνω σε ένα δένδρο περίμενε με αγωνία πιθανόν την ώρα που θα περάσει ο Ιησούς διά να τον δει, προκειμένου να ικανοποιήσει την επιθυμία του. [Δεν είχε ακόμη την τόλμη να πάρει την πρωτοβουλία μα παρουσιαστεί μπροστά στον Ιησού]. Μετά από λίγη ώρα έφθασε ο Ιησούς [ο Ζακχαίος τον είδε] και σταμάτησε κάτω από το δένδρο. Ο Ζακχαίος βέβαια [δεν του ήλθε ξαφνικά αυτή η επιθυμία] ήθελε από καιρό ίσως να ιδεί και να συναντήσει τον Ιησού, γιατί όχι και να συζητήσει μαζί του. Ο Ιησούς [ως Θεός] του έδωκε αυτή την ευκαιρία και του λέγει χωρίς να τον γνωρίζει ανθρωπίνως, ως Θεός όμως τον γνώριζε και προς έκπληξη αυτού και του όχλου να φωνάζει όνομα ανθρώπου επάνω στο δένδρο.
Ζακχαίε, σπεύσας κατάβηθι, σήμερον εν τω οίκω σου δει με μείναι. Μάλλον στο άκουσμα του ονόματός του δεν αιφνιδιάστηκε, αλλά όπως γράφει ο Λουκάς, βιαστικά κατέβηκε από το δένδρο και τον υποδέχτηκε χαρούμενος. Ο όχλος βέβαια που ακολουθούσε, παρεξήγησε τον Ιησού διότι προτίμησε να αφήσει αυτούς και να επισκεφθεί τον Ζακχαίο, [άνθρωπο φοροεισπράκτορα και αντιπαθή προς το λαό, και τρόπο- τινά υποτιμώντας αυτούς, και να είναι φιλικός προς έναν τελώνη] άκουσον άκουσον και μάλιστα να τον επισκεφθεί και στο σπίτι του!!!
Ο Ιησούς σε άλλη σύναξη ανθρώπων είπε: ο ποιμένας ο καλός, όταν έχει χαμένο ένα πρόβατο, αφήνει τα πολλά μόνα τους κλεισμένα μέσα στο μαντρί και πηγαίνει να βρει το ένα που είναι χαμένο και πλανεμένο [για τον άνθρωπο κάνει αναφορά ο Ιησούς και όχι για τετράποδο] από τον διάβολο. Όταν το πρόβατο βελάζει και το ακούει ο ποιμένας, θα κάνει πως δεν ακούει; όχι βέβαια, ή θα πει: ας το αφήσω δεν θα πάω σήμερα, δεν πειράζει θα πάω αύριο ή μεθαύριο; Βεβαίως και όχι. Θα τρέξει αμέσως, ότι ώρα και να είναι, όποιους και να έχει παρέα, προέχει να βρει το ένα το χαμένο, ίσως και να είναι βέβαιο αν δεν ενδιαφερθεί, κινδυνεύει την νύχτα που θα έλθει, να το φάνε οι λύκοι και τα τσακάλια και άλλα άγρια θηρία.
Επίσης ο όχλος παρεξήγησε τον Ιησού διότι δε είχε ακούσει τις ανακοινώσεις του Ζακχαίου [ούτε ήλπιζε να ακούσει τις οικονομικές παροχές του πρώην είδη τελώνου] μετά την συνάντηση με τον Ιησού. Όταν άκουσαν τις ανακοινώσεις του Ζακχαίου ότι, προσφέρει την μισή περιουσία του στους φτωχούς, και ότι θα δώσει τετραπλάσια σε όσους αδίκησε οικονομικά και όχι μόνο, μάλλον άλλαξαν γνώμη περί του αρχιτελώνη Ζακχαίου. Πολλοί από τον όχλο αύριο, θα βρίσκονταν σε πιο καλή οικονομική κατάσταση από τον Ζακχαίο. Αρχιτελώνης και όχλος ποιος το περίμενε να γίνουν ένα; Μάλλον κανένας.
Ο Ζακχαίος ήταν ανεβασμένος στο διπλό δένδρο που το έλεγαν συκο-μορέα, - συκομουριά. Οι καταχρήσεις του Ζακχαίου που τον έλεγχαν βασανιστικά, μάλλον ήταν δύο, [διπλό δένδρο] εξουσιαστικές [ως αρχιτελώνης] και οικονομικές [φιλαργυρίας]. Προσπάθησε όμως, ήθελε κατά βάθος και πέτυχε να κατέβη από το δένδρο, το οποίο δεν τον έφερνε ανάπαυση ψυχής. Όποιος ζητά το Χριστό, τον βρίσκει ο ίδιος ο Χριστός, φτάνει να κάνει την αρχή ο άνθρωπος, τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ο Ιησούς.
Πόσοι από εμάς τους χριστιανούς είμαστε ανεβασμένοι σε ένα δένδρο; Πολλοί, ή μάλλον όλοι εκτός ελαχίστων. Είμαστε ανεβασμένοι σε ένα δένδρο ή σε πολλά; Όλοι οι χριστιανοί, μάλλον είμαστε ανεβασμένοι στο δένδρο της φιλαργυρίας, της φιληδονίας και της φολοδοξίας. Όλοι είμαστε ανεβασμένοι στο δένδρο του εγωισμού. Όλοι είμαστε ανεβασμένοι στο δένδρο του θέλω. Άλλοι στο δένδρο της αίρεσης, της απιστίας, της αθεΐας. Πολλοί είναι ανεβασμένοι στο δένδρο της εξουσίας, άλλοι της οικονομίας, άλλοι της έρευνας, της δικαιοσύνης, της υγείας, του εμπορίου, του αθλητισμού, της καλλιτεχνικής καριέρας, κλπ, άλλοι μεταφερόμαστε [σαν να είμαστε σε ένα δάσος] από δένδρο σε δένδρο, όπως της πολυφαγίας, του αλκοόλ, του καπνίσματος, της πορνείας, της μοιχείας, της απάτης, της υποκρισίας, του φθόνου, της κακίας, της βλασφημίας, της ζήλιας, της αργολογίας, περιέργειας, κατάκρισης,, της μόδας, της μουσικής, του σχολιασμού, της παρέας, του καφέ, της νύχτας, κλπ. Άλλοι στο δένδρο των 5 αισθήσεων, από δένδρο σε δένδρο ή από κλωνάρι σε κλωνάρι, αισθανόμαστε μια χαρά . Όλοι είμαστε ανεβασμένοι στο δένδρο της γνώμης, της άποψης, του νομίζω, κλπ. Η πλειοψηφία των χριστιανών είναι γαντζομένη πάνω στο ένα δένδρο ή σε πολλά, που ούτε ο θάνατος μπορεί να τους ξεκολλήσει.
Τότε ο Θεός είπε στους πρωτόπλαστους: από όλα τα δένδρα να τρώτε, μόνο από το ένα να μην φάτε γιατί θα πεθάνετε. Σήμερα ο Θεός λέγει στους χριστιανούς: από όλα τα άλλα δένδρα του διαβόλου[αυτά που εννοούμε παραπάνω] μήτε τους καρπούς τους να φάτε, μήτε να τα κοιτάξετε, μήτε να τα ακουμπήσετε, μήτε στον ίσκιο τους να καθίσετε, μόνο από το δένδρο του Χριστού να τρώτε.
Ο Ζακχαίος κατέβηκε χαρούμενος από το δίδυμο δένδρο και άκουσε από τον Ιησού ενώπιον πάντων το: σήμερον σωτηρία έγινε στο σπίτι ετούτο διότι και αυτός γιος του Αβραάμ είναι. Εμείς οι χριστιανοί θέλουμε μία ζωή να κατέβουμε από μία συνήθεια ή χούι. Ανεβασμένοι στα πολλά δένδρα θα μπορέσουμε να κατέβουμε για να ακούσουμε από τον Ιησού το: δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου να κληρονομήστε την σωτηρίαν, ως αδελφοί μου την αιώνιο ζωή; Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου